Σαφή και έντονη προειδοποίηση για την πορεία της επιζωοτίας της ευλογιάς των αιγοπροβάτων απευθύνει το Παράρτημα Θεσσαλίας του Πανελλήνιου Κτηνιατρικού Συλλόγου, ύστερα από απόφαση της Γενικής Συνέλευσής του. Οι κτηνίατροι περιγράφουν μια κρίση με βαθιές διαστάσεις: κτηνιατρικές, οικονομικές και κοινωνικές, που, όπως υποστηρίζουν, αποδεικνύει την πλήρη αποτυχία της κρατικής διαχείρισης.
Στο κείμενο της απόφασης τονίζεται πως τα πρωτόκολλα για την αντιμετώπιση της νόσου είναι απολύτως γνωστά:
• Εκρίζωση με αυστηρή βιοασφάλεια
• Ενιαία εμβολιαστική στρατηγική όταν απαιτείται
Ωστόσο, η εφαρμογή τους σκοντάφτει, όπως αναφέρουν, στο «πλαίσιο της ελεύθερης από ευλογιάς χώρας», που επιτρέπει εξαγωγές ζωικών προϊόντων – μεταξύ αυτών και ΠΟΠ προϊόντων όπως η φέτα. Η οικονομική διάσταση καθιστά κάθε καθυστέρηση «κρίσιμη και επιζήμια» για τον κτηνοτροφικό κλάδο.
«Διαχειριστική αποτυχία» – Σκληρή κριτική στην Πολιτεία
Το Παράρτημα Θεσσαλίας καταγράφει μία σειρά από λάθη και παραλείψεις:
- Ανεπαρκής και καθυστερημένη αποζημίωση κτηνοτρόφων
- Έλλειψη στήριξης στο κόστος ζωοτροφών και απολυμαντικών
- Χρόνια υποστελέχωση των δημόσιων κτηνιατρικών υπηρεσιών
- Έλλειψη ουσιαστικών ελέγχων και ατιμωρησία για τη διασπορά της νόσου
- Παράνομη εισαγωγή εμβολίων που ακυρώνει τις επιστημονικές προσπάθειες
Όπως σημειώνεται κατηγορηματικά:
«Το παρόν σύστημα διαχείρισης έχει αποτύχει παταγωδώς και απαιτείται αλλαγή στρατηγικής».
Στο προσκήνιο ο “κτηνίατρος εκτροφής” – λύση που δεν εφαρμόζεται
Οι Θεσσαλοί κτηνίατροι ζητούν την άμεση ενεργοποίηση του θεσμού του κτηνιάτρου εκτροφής, ο οποίος… υπάρχει στη νομοθεσία, αλλά δεν εφαρμόζεται. Στη βάση του συστήματος που λειτουργεί σχεδόν σε όλη την Ευρώπη:
- Ο ιδιώτης κτηνίατρος παρακολουθεί καθημερινά την εκτροφή
- Διασφαλίζει την υγεία και την ευζωία των ζώων
- Ελέγχεται από τη δημόσια υπηρεσία για κάθε πιστοποίηση
Παράλληλα προτείνεται καθολική εφαρμογή ηλεκτρονικής συνταγογράφησης και αυστηροί έλεγχοι στα σημεία πώλησης.
«Κρίσιμες αποφάσεις για το μέλλον της κτηνοτροφίας»
Το Παράρτημα υπογραμμίζει πως βρισκόμαστε σε ένα κομβικό σταυροδρόμι:
- Ποια βήματα ακολουθούν στην παρούσα φάση της επιζωοτίας
- Ποιο μοντέλο κτηνοτροφίας θέλουμε από εδώ και πέρα
Στο επίκεντρο της ανησυχίας τίθεται και η «επικίνδυνη τάση ατομικισμού» που καταγράφεται σε επίπεδο εκτροφών — δηλαδή προσπάθειες σώσουν κάποιοι μόνο τις δικές τους μονάδες, υπονομεύοντας την προσπάθεια συνολικά.
Κάλεσμα για «ξεκάθαρες αποφάσεις»
Οι κτηνίατροι της Θεσσαλίας απαιτούν:
- Άμεση ενίσχυση των δημόσιων υπηρεσιών με προσωπικό
- Ουσιαστική εμπλοκή του ιδιωτικού τομέα, όπως προβλέπεται
- Τήρηση των νόμων χωρίς εξαιρέσεις
«Δεν μπορεί η νομοθεσία να εφαρμόζεται κατά περίπτωση», τονίζουν, ζητώντας συνοχή, συνέπεια και πολιτική βούληση.
Η απόφαση του Παραρτήματος Θεσσαλίας αποτελεί ηχηρό μήνυμα προς την Πολιτεία πως ο χρόνος έχει τελειώσει και πως η ευλογιά των αιγοπροβάτων δεν είναι απλώς μια επιζωοτία — αλλά μια απειλή για το ίδιο το μέλλον της ελληνικής κτηνοτροφίας και των τοπικών κοινωνιών που εξαρτώνται από αυτή.















