Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης υποδέχθηκε στο Μέγαρο Μαξίμου τον Πρόεδρο της Γαλλικής Δημοκρατίας, Εμμανουέλ Μακρόν.
Στην έναρξη της συνάντησής τους, ο Πρωθυπουργός και ο Γάλλος Πρόεδρος ανέφεραν μεταξύ άλλων:
Κυριάκος Μητσοτάκης: Θα ήθελα, καταρχάς, να σας ευχαριστήσω θερμά, εκ μέρους όλων των Ελλήνων, για τις χθεσινές σας δηλώσεις και για την ομιλία σας στο Προεδρικό Μέγαρο. Πιστεύω ότι άγγιξε πραγματικά τις καρδιές όλων των συμπατριωτών μου και κατέδειξε τους διαχρονικούς δεσμούς φιλίας μεταξύ των δύο χωρών μας, οι οποίοι μερικές φορές υπερβαίνουν τις συμφωνίες που υπογράφουμε. Η επίσκεψή σας έστειλε ένα πολύ σαφές μήνυμα ότι αυτό που είπατε χθες, «Ελλάς – Γαλλία, Συμμαχία», είναι ένα αξίωμα προς το οποίο θα εργαστούμε όλοι και θα συνεχίσουμε να ενισχύουμε τη συνεργασία μας.
Εμμανουέλ Μακρόν: Είμαι πολύ χαρούμενος και υπερήφανος που βρίσκομαι εδώ με τους Yπουργούς και την αντιπροσωπεία μου. Θεωρώ ότι, προφανώς, η φιλία και οι δεσμοί ανάμεσα στις δύο χώρες είναι μακραίωνοι αλλά θεωρώ επίσης ότι μετασχηματίζουμε αυτή τη σχέση και από το 2021, δεδομένων των προκλήσεων που αντιμετωπίζουμε, οικοδομούμε μια νέα ευρεία εταιρική συνεργασία. Είναι όντως μια παγκόσμια και στρατηγική εταιρική σχέση. Θα αφορά την άμυνα και την ασφάλεια, προφανώς, αλλά θα υπογράψουμε και για άλλους τομείς: την ενέργεια, την οικονομία, τον πολιτισμό, την καινοτομία. Αυτός είναι ο λόγος που αυτή η σχέση είναι σημαντική, τόσο για τη χώρα σας, η οποία βρίσκεται στην πρώτη γραμμή όσον αφορά μερικές από τις πιο σημαντικές προκλήσεις για τους Ευρωπαίους, αλλά και για αμφότερες τις χώρες μας.
Και θέλω να σας πω ότι με τα λόγια μου χθες εξέφρασα μια αληθινή δέσμευση από τη Γαλλία. Μπορείτε να βασιστείτε πάνω μας”.
Απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογραφών μετά το τέλος της συνάντησης ο Γάλλος Πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν τόνισε ότι υπάρχει το άρθρο 42 παράγραφος 7 της ΕΕ που είναι πιο ισχυρό από το άρθρο 5 του ΝΑΤΟ διότι ουσιαστικά προβλέπει την αλληλεγγύη μεταξύ των κρατών χωρίς να αφήνει εναλλακτική λύση. «Το 42.7 δεν είναι απλώς λόγια και το δείξαμε αυτό όταν η Κύπρος έγινε στόχος από μέρους της Χεζμπολάχ. Το επόμενο λεπτό αποφασίσαμε να αντιδράσουμε», είπε ο κ. Μακρόν αναφερόμενος και στην περίπτωση που δέχθηκε απειλή η Δανία. Υπογράμμισε ότι με την καινούργια στρατηγική εταιρική σχέση ενισχύεται αυτή η αντίδραση γιατί υπάρχει η ρήτρα της αμοιβαίας συνδρομής, που ενισχύει το άρθρο 42.7 και συνδέει άρρηκτα τις δύο χώρες μας.
Ο Πρόεδρος Μακρόν σημείωσε με έμφαση: «Μην αναρωτιέστε τι θα κάνουμε. Θα είμαστε στο πλευρό σας. Αυτό είναι το καινούργιο στοιχείο της στρατηγικής εταιρικής σχέσης» και προσέθεσε. «Η ρήτρα αμοιβαίας συνδρομής είναι ένα επιπλέον συνδετικό στοιχείο μεταξύ των χωρών μας. Ουσιαστικά η ρήτρα αυτή δεν αμφισβητείται, είναι αδιαπραγμάτευτη κι αυτό το λέω προς όλους τους αντιπάλους ή εν δυνάμει αντιπάλους και εχθρούς».
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης τόνισε επίσης ότι υπάρχουν συμφωνίες που υπογράφονται για να μένουν στα χαρτιά, για να γίνουν, για να απασχολήσουν την επικαιρότητα για κάποιες ώρες και υπάρχουν και συμφωνίες με πραγματικό στρατηγικό βάθος και ουσιαστικό περιεχόμενο. Τόνισε ότι η συμφωνία του 2021 ανήκει στη δεύτερη κατηγορία κι ότι οι δύο χώρες ήταν ιδιαιτέρως προνοητικές.
Σχετικά με το άρθρο 42 παρ. 7 είπε ότι χαίρεται που η συζήτηση αυτή γίνεται σε ευρωπαϊκό επίπεδο και δεν αφορά μόνο την Ελλάδα και τη Γαλλία. Επισήμανε ότι η ευρωπαϊκή αλληλεγγύη δοκιμάστηκε στην πράξη στην Κύπρο, χωρίς να ενεργοποιηθεί τυπικά το 42.7, προσθέτοντας πως «πρέπει να χτίσουμε πάνω σε αυτό» και να κάνουμε αυτό το παράδειγμα πιο επιχειρησιακό. «Είναι μια μεγάλη επιτυχία για την Ευρώπη και ταυτόχρονα μία απόδειξη ότι παίρνουμε πλέον την άμυνά μας πολύ στα σοβαρά. Δεν είναι λόγια του αέρα. Είναι λόγια τα οποία υποστηρίζονται από πράξεις», τόνισε. «Μπετόν-αρμέ το 42.7 για την ευρωπαϊκή αλληλεγγύη», επισήμανε με αναφορά στα λόγια του Γάλλου Προέδρου. «Μπετόν-αρμέ και η δέσμευση της Γαλλίας και της Ελλάδας, να συνδράμει η μία χώρα την άλλη -ο μη γένοιτο- στην περίπτωση που αυτό θα χρειαστεί».
Σε ερώτηση Γάλλου δημοσιογράφου για την ενίσχυση του άρθρου 42.7 ο Εμανουέλ Μακρόν τόνισε ότι δεν υπάρχει αμφιβολία όσον αφορά στην ερμηνεία του άρθρου αυτού. «Μπορούμε να το επικαλεστούμε και να υλοποιήσουμε αυτά που προβλέπει. Δεν χρειάζεται να τροποποιηθούν οι συμβάσεις. Τα κείμενα είναι σαφέστατα. Αυτό που χρειάζεται είναι να ενισχυθεί η ασφάλεια, η άμυνα των χωρών μας, να συνεχίσουμε να εξοπλιζόμαστε, να βασιστούμε στην καινοτομία. Μια πιο κυρίαρχη Ευρώπη βασίζεται στην καινοτομία και στην εγχώρια παραγωγή… Πρέπει να γίνουμε ανταγωνιστικοί, πρέπει να παράγουμε στην Ευρώπη και πρέπει να μπορούμε να αγοράσουμε προϊόντα καλής ποιότητας που παράγονται στην Ευρώπη».
«Η Ευρώπη θα πρέπει να προστατεύσει την οικονομία της κατά διεθνών πρακτικών dumping και κατόπιν να συνάψει εταιρικές σχέσεις και να επενδύσει σ’ αυτές», ανέφερε απαντώντας στη συνέχεια σε σχετική ερώτηση ο Γάλλος Πρόεδρος. Μίλησε επίσης και για την ανάγκη δημόσιων επενδύσεων που δεν πρέπει να γίνονται σε εθνικό επίπεδο αλλά να γίνουν δημόσιες επενδύσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Ο πρωθυπουργός έκανε αναφορά στον τρόπο που η Ευρώπη διαχειρίστηκε από κοινού την κρίση του covid-19. «Αν θέλουμε να είμαστε φιλόδοξοι -ως ΕΕ- θα πρέπει να σκεφτούμε εναλλακτικούς τρόπους χρηματοδότησης των φιλόδοξων σχεδίων τα οποία όλοι συμφωνούμε ότι είναι απαραίτητα». Επισήμανε επίσης ότι όπως είπε ο Γάλλος Πρόεδρος υπάρχει μεγάλη διάθεση για ευρωπαϊκά ομόλογα που θα μας κάνουν πιο ισχυρούς ως Ευρώπη, διότι η Ευρώπη θεωρείται σήμερα ασφαλής και φερέγγυος παράγοντας, προέβλεψε ότι θα ακολουθήσουν δύσκολες διαπραγματεύσεις και ή θα γίνουν αμοιβαίες υποχωρήσεις ή θα κατεβάσουμε τον πήχη των προσδοκιών μας.
Για τις εξελίξεις στη Μέση Ανατολή και τις επιπτώσεις στην τιμή των καυσίμων υπογράμμισε ότι πρόκειται για μια γεωπολιτική κατάσταση που δεν τη διαλέξαμε και μας πλήττει όλους. Τόνισε ότι πρόκειται για μια κρίση και δεν θα πρέπει να υπάρξει πανικός καθώς συχνά οι ελλείψεις είναι αποτέλεσμα πανικού. «Αυτή τη στιγμή ελέγχουμε την κατάσταση και έχουμε δημιουργήσει συστήματα και μηχανισμούς στήριξης του τομέα και κατά την άποψή μας δεν υπάρχει κίνδυνος ελλείψεων». Είπε επίσης ότι στηρίζουμε την προώθηση των διαπραγματεύσεων για να ανοίξουν πάλι τα Στενά του Ορμούζ.
Ο πρωθυπουργός υπογράμμισε ότι όλες οι κυβερνήσεις αλλά και η ΕΕ ετοιμάζονται για διάφορες εξελίξεις. Η προετοιμασία όμως για ένα ενδεχόμενο κακό σενάριο δεν σημαίνει ότι αυτό θεωρούμε πιο πιθανό ότι πρέπει να μιλάμε δημόσια γι’ αυτό. Τόνισε επίσης ότι πρώτη προτεραιότητα είναι το άνοιγμα των Στενών του Ορμούζ χωρίς να δημιουργηθεί κανένα προηγούμενο για την ελεύθερη ναυσιπλοΐα. Δηλαδή να επιστρέψουμε στο status quo όπως ήταν πριν τον πόλεμο.
πηγη: ΑΠΕ-ΜΠΕ















